NÅDEPULS

Verktøy for tro og liv

Et samarbeid mellom Norkirken og frikirken i Vennesla.

Vi lever i en verden der mye handler om å lykkes. Så erfarer de fleste av oss at innimellom blir livet vanskelig og vi strekker ikke til på alle områder. Det er helt greit, for vi mennesker er sårbare og begrenset, det er slik det er å være menneske. Samtidig tror vi at vi sammen kan støtte og hjelpe hverandre, møte hverandre og livets muligheter, utfordringer og sårbarhet med nåde. Guds nåde, men også være nådefulle overfor hverandre. Derfor vil vi i Frikirken og Norkirken gå sammen om tilbudet «Nådepuls». Og vi håper det kan være med på å gi noen gode verktøy for liv og tro.

I Nådepuls har vi i 2024 fire ulike tilbud:

Nådepuls- om samliv

Vi starter opp digitalt samlivskurs i oktober og fortsetter annenhver uke, til sammen 4 kvelder. Dere kan rett og slett sitte i sofakroken hjemme og få påfyll og inspirasjon for livet sammen. Kurset bygger på Gottmanns forskning under tittelen «Hemmeligheten bak et lykkelig parforhold», og er utviklet av professor John Gottman. Han regnes som verdens fremste forsker på parforhold og faktorer som fremmer livslange ekteskap. Kurset er godt egnet for par i alle aldre der begge partnere deltar – fordi man vil få det bedre som par. Det består av undervisning, oppgaver som partnere gjør hver for seg og samtalepunkter paret jobber sammen om. Kurset bygger på innholdet i Gottmanns bok «Hemmeligheten bak et lykkelig parforhold. Syv nøkler fra verdens fremste samlivsforsker». Dere lærer:

• Styrke kjennskap til hverandre
  • Bygge vennskap og tillit
  • Godkjenne og møte invitasjoner til følelsesmessig kontakt
  • Konfliktløsning
  • Hvordan støtte hverandre
  • Utvikle felles historie, verdier og mål.

Dette er et kurs som passer for alle par som vil styrke og sikre samlivet sitt – altså få det bedre sammen. Kurset er ikke hensiktsmessig for alle par. De som har det svært vanskelig og er i alvorlig krise vil trenge annen hjelp.

Kurset har ingen direkte kristen profil, men bygger på prinsipper vi som menigheter kan stille oss bak. Det kreves ingen interaksjon med andre kursdeltakere. Mer informasjon om kurs og påmelding vil komme i løpet av våren.

Nådepuls- om tro på hjemmebane

Palmesøndag 24.mars slippes den første podcasten om hvordan vi kan dele tro på hjemmebane til neste generasjon. Elisa Heiseldal og Kristian Nesbu Vatne tenker høyt sammen, deler erfaringer, snakker med fine gjester om spennende tema. Første tema handler om hvordan vi møter Gud i hverdagen. Videre vil det handle om kjærlighetsspråk, travle liv, besteforeldre og skjermbruk. Podcasten heter "Underveis - om tro på hjemmebane", og kan finnes overalt der du kan lytte til podcast.

Nådepuls- om sorg

Onsdag 24.april kl.19 samles vi i Kafe Beden i Norkirken og har fokus på temaet «I møte med sorgen».

Geir Ove Bakken og Anne Honnemyr leder kvelden som vil inneholde både undervisning, samtale og enkel servering. Kvelden passer for deg som på ulike måter kjenner på sorg og tap i livet. Du skal kjenne deg fri til å dele erfaringer om du ønsker det, eller ha en mer lyttende rolle.

Nådepuls - bønn, omsorg og lovsang

Alle våre gleder og utfordringer kan vi få lov til å legge hos en nådefull Gud. Du er derfor også velkommen til å bli med på kvelder der bønn, omsorg og takk til Gud står i fokus.

Søndag 25.februar kl.20.00 i Vennesla Frikirke

Søndag 5.mai kl 20.00 i Norkirken Vennesla

Vil du vite mer om Nådepuls? Ta kontakt med en av oss

Vennesla Frikirke: Geir Ove Bakken 957 81 005 og Elisa Heiseldal 991 63 008